Gimbal pozwala zachować wysoką jakość filmów w każdych warunkach: eliminuje wstrząsy, stabilizuje dynamiczne ujęcia i pozwala na przygotowanie ciekawszych, skomplikowanych scen bez gimnastycznej ekwilibrystyki. Warunek jest jeden: trzeba dobrać idealny gimbal do aparatu. A czym się przy tym kierować?
Gimbal do aparatu, który nie przeszkadza
Podstawowym warunkiem musi być jak najmniejsza widoczność gimbala. Niektóre modele niestety czasem aż wchodzą w kadr, inne z kolei ze względu na swoją konstrukcję mogą dodatkowo rozpraszać światło przy krawędziach ujęcia. Teoretycznie z oboma problemami można sobie poradzić na etapie postprodukcji, ale zdecydowanie lepiej będzie kupić do aparatu dobry gimbal o przemyślanej konstrukcji.
Zakres ruchu gimbala
Dla wielu osób kluczową cechą będzie zakres ruchu głowicy gimbala. Trudno się temu dziwić, bo przecież ten sprzęt ma pozwalać na przygotowanie długich i dynamicznych ujęć. W każdym przypadku jednak pojawią się pewne ograniczenia.
- Gimbal do aparatu stworzony z myślą o ujęciach w 360° w jednej osi (zwykle roll) będzie miał zakres znacznie ograniczony, na przykład do 100°.
- Alternatywą są gimbale, które dają podobne zakresy ruchu w trzech osiach (na przykład ok. 320°), ale w żadnej nie będzie to pełny obrót.
- Najtańsze gimbale mają zakres ruchu ograniczony w każdej płaszczyźnie i trzeba go zwiększać, po prostu przemieszczając się i zmieniając kierunek filmowania jak w aparacie bez gimbala.
Prędkość ruchu
Gimbale są konstrukcjami dość skomplikowanymi, co sprawia, że szczególnie w tańszych modelach pojawiają się pewne ograniczenia. Często dotyczą one na przykład prędkości, przy jakiej gimbal jeszcze jest w stanie stabilizować ujęcie. Najwygodniejszą formą wyrażenia tej wielkości jest parametr stopni/ sekundę, który w dobrym gimbalu do aparatu osiąga wartość 120. To oznacza, że na wykonanie pełnego obrotu gimbal musi mieć 3 sekundy albo więcej, a jeśli ruch będzie szybszy, to aparat nie nadąży za obiektem.
Podążanie za obiektem
W zdecydowanej większości tanich gimbali do aparatów to na fotografie spoczywa całkowita odpowiedzialność za nadążenie za obiektem. Niektóre modele jednak w pełni autonomicznie mogą śledzić obiekt lub twarz. To już bardziej zaawansowana technologia, która jednak otwiera zupełnie nowe możliwości. Funkcja ta w zadowalającej formie pojawia się też coraz częściej w gimbalach do aparatu ze środkowej półki, ale warto przed wyborem takiego sprzętu zweryfikować opinie użytkowników, ponieważ nie zawsze działa to tak, jak można by było oczekiwać.
„Twardość” obrotu mechanicznego
Ten parametr nie jest mierzony w sposób obiektywny i nie bywa zaznaczany w cechach charakterystycznych, warto jednak przeglądać szczegółowe opisy i opinie użytkowników. Każdy gimbal bowiem stawia pewien opór: dzięki temu nie obraca nim na przykład silny wiatr. Jeśli jednak gimbal do aparatu będzie też czasowo zanurzany w wodzie, która stawia znacznie większy opór (na przykład w czasie kręcenia ujęć ze spływu kajakowego), to zdecydowanie należy wybrać model, który jest do tego konstrukcyjnie przygotowany. Oznacza to nie tylko zachowanie szczelności, ale właśnie również odpowiednią odporność mechaniczną, która w większości przypadków nie będzie aż tak istotna.